Forbered dig!

11 MUST-haves som forberedelse til samtalen

Skal du til jobsamtale? Så bliv klogere her. 

Kort og rutevejledning til virksomheden
Det er ret afgørende, at du kommer til tiden. Vi har oplevet kandidater stå på en forkert adresse eller som kommer meget for sent, fordi de ikke har styr på trafik og parkering. Er du presset på tiden, når du ankommer vil du formentlig være stresset, og det vil i høj grad have indflydelse på det første indtryk du giver og din præstation.
Styr på billetter eller benzin
Afhængig af dit transportmiddel, så hav dit rejsekort eller din benzintank tanket op.
Oplysninger på hvem du skal tale med
Du skal have styr på, navn, titel og mobil på den eller de personer du skal tale med. Det er informationer du skal have lige ved hånden, så du kan spørge efter de rigtige i receptionen (hvis der er en) eller kontakte dem, når du ankommer. Derudover skal du naturligvis tjekke LinkedIn profilen på den du skal tale med, og også gerne google navnet, så du ved så meget som muligt om vedkommende inden mødet.
Papir og pen
Det virker bedst, hvis man har skrevet sine spørgsmål ned på et stykke papir inden mødet, og i øvrigt har plads til at tage notater. Det viser både, at man er forberedt, og at man er interesseret.
Kopi af CV, projektoversigt og ansøgning
Som minimum skal du have et eksemplar af dit cv, din projektoversigt og din ansøgning med. Du kan evt. tage en kopi med til intervieweren. De bør naturligvis selv have taget et med, men nogle gange har de ikke, og så er det ret cool, at du lige kan give dem et.
Spørgsmål til virksomheden
En jobsamtale er lige så meget din samtale som det er virksomhedens. Det er helt væsentligt, at du får svar på de spørgsmål som er vigtige for dig, så du ved, om det er et job, du skal bruge mere tid på eller ej. Og spørgsmålene skal skrives ned på forhånd. Et interview kan være ret krævende, og så kan det sommetider være svært at huske de spørgsmål, du har gået og tænkt på derhjemme. Ned på papir, så du kan huske dem – og i øvrigt virker bedre forberedt.
Eksempler på arbejde du har lavet
Har du mulighed for at vise eksempler på arbejde du har lavet, så tag det med. Det kan være præsentationer, business cases, marketingmateriale osv. Noget af det mest effektfulde under en samtale kan være ‘mappetrækket’, hvor du tager din mappe op på bordet, åbner den, og tager det frem du gerne vil vise. Hvis det er en hjemmeside eller et stykke kode, er det selvfølgelig bedst på en device.
Kopi af jobbeskrivelsen
Brug jobbeskrivelsen til at stille konkrete spørgsmål til arbejdet og virksomheden: ‘I skriver her at…’, eller ‘hvad ligger der i udtrykket…’. Du kan også bruge den som huskeliste.
Navne på dem som du kender i virksomheden
Kender du nogen i virksomheden, som du gerne vil henvise til, så skriv deres fulde navn ned. Forlad dig ikke på din hukommelse, så du ender med kun at huske et fornavn.
Potentielle referencer
Det er ikke så sædvanligt, at du vil blive spurgt om referencer på en første samtale, men det er et stærkt signal, hvis du allerede her kan give navnet på en tidligere chef og en tidligere kollega som du har aftalt med, at de vil være din reference.
Eksamensbeviser og ren straffeattest
Dette er normalt ikke nødvendig før senere i processen. Men hvis du lige har afsluttet en uddannelse, så vil det være helt naturligt, at du tager en kopi af eksamensbeviser med.

Body talk

Alle er stresset under et interview og adrenalinen kører rundt, men du skal bruge det til at opbygge noget positivt ud af dette. Bare slap af, tag en dyb indånding og vis de bedste sider af dig selv. En oprejst positur og et åbent kropssprog, udstråler selvtillid og handlekraft, men du skal ikke overdrive det. Din krop afslører, hvor beslutsom og entusiastisk du virkelig er.

Afhængigt af de indstillinger din stol har, placer dig i en naturlig stilling, som dikterer din åbenhed. Vær til stede i samtalen med et åbent, opmærksomt og interesseret ansigt. Vær opmærksom på, at det kan være bedre at skifte position lejlighedsvis end at låse dig selv fast i en bestemt position.

En fremadlænet “parat” position kan være for offensiv i længden, ligesom en tilbagelænet “behagelig” position kan udstråle ligegyldighed, hvis du holder den for længe. Det er en fin linje mellem en person, som handler arrogant ved at være for afslappet og en person, så ivrig efter at få jobbet, at de er for meget.

38 Spørgsmål og svar til en jobsamtale – den komplette liste

Du kan læse mere om de 38 spørgsmål og svar her.

Eksempler på spørgsmål, du kan spørge om den aktuelle stilling

  • Hvorfor er denne stilling ledig? (Hvad skete der med den som tidligere havde jobbet?)
  • Hvad er en typisk opgave for de vigtigste ansvarsområder?
  • Hvilke mål er opsat for stillingen, og hvordan vil den virksomhed nå målet?
  • På hvilken måde måles min præstation?
  • Hvilke problemer er der på vejen modt at opnå de mål?
  • Hvilken type support og færdigheder kan jeg forvente fra virksomheden?
  • Hvad er dine forventninger til mig ?
  • Hvem er mine nærmeste kontakter i virksomheden?
  • Eksempel på spørgsmål om virksomheden:
  • Hvorfor er X en god virksomhed at arbejde for?
  • Hvad forventer selskabet først og fremmest fra sine medarbejdere?
  • Er der nogen ekspansionsplaner?
  • Hvad er personaleomsætningen på?
  • Hvordan skaber virksomheden gode relationer på arbejdspladsen?
  • Hvordan vil du beskrive virksomhedens kultur?

Også at vise interesse for den nuværende industri, er det en god idé at have spørgsmål om ting, der sker i markedet.

Hvad skal du tage på til din jobsamtale?

Du har lavet din research om virksomheden, og den afdeling/det team du potentielt bliver en del af. Men inden du har taget plads til samtalen, har den eller de du skal tale med allerede dannet sig det første indtryk af dig. Og som det hedder i den gamle deodorantreklame: ‘First impressions last’. Helt afhængig af branchen, den enkelte virksomhed, og ikke mindst om du skal have direkte kundekontakt, så er der bevidste og ubevidste forventninger til din fremtoning hos intervieweren. Dit udseende og dit kropssprog er helt afgørende for at gøre et godt første indtryk.

Sådan sikrer du dig, at du vælger det rigtige udtryk

Hovedregelen er at din påklædning skal være upåfaldende. Det vil sige, at den så vidt muligt skal falde ind i virksomhedens kultur, så den ikke tager opmærksomheden fra dine kompetencer og din personlighed under samtalen. Hvis du dog har en meget stærk personlig tøjstil, eller du tror du kan opnå en fordel ved at skille dig ud, så kan det det være en god ide, at afvige fra hovedregelen. Generelt er det altid bedre at være ‘overdressed’ end ‘underdressed’. Pæn påklædning viser generelt respekt for dem man holder møde med. 

Hvis du kender nogen i virksomheden, du kan spørge, så er det selvfølgelig ideelt. Det er dog ikke altid, man har lyst til at fortælle alt for mange, at man er ude at søge job. Er du i proces til et job via en headhunter, så spørg vedkommende hvad stil du skal gå efter. Det er også helt i orden f.eks. at ringe til virksomhedens HR-afdeling og spørge dem om dress code. Har virksomheden billeder af medarbejderne på hjemmesiden, så kan man måske få et indtryk af stilen her. Ofte er en hjemmeside dog fyldt med modelbilleder, så det kan være meget langt fra virkeligheden.

Ellers er det en række branchespecifikke forhold som man sjældent går helt fejl af. F.eks. er det mere formelt indenfor finanssektoren end i IT. Du kan naturligvis komme i det dilemma, at du føler dig dårligt tilpas i et formelt business outfit (eller du har måske ikke noget). Generelt er det vigtigere, at du føler dig godt tilpas i det tøj du har på end at du rammer stilen 100%. Du risikerer, at din utilpashed overskygger alt andet. Du kan også komme i det dilemma, at du skal til samtale i arbejdstiden, og alle i dit nuværende job, kan se at du er ‘dressed to impress’. Det er måske ikke ideelt, så hav skiftetøjet med.

Et par (næsten) universelle ‘no brainers’

  • Dit tøj skal være rent og strøget (hvis du bliver spurgt om, ‘hvor du får krøllet dine skjorter’, eller om ‘har du sovet med tøjet på’, så er den gal.)
  • Undgå for meget parfume/after shave.
  • Bær makeup, smykker og piercinger med måde.
  • Tag ikke for varmt tøj på. Sort er jo altid klassisk, men på en varm solskinsdag i august, får det dig til at svede af andet end bare nervøsitet.
  • Vær velsoigneret (sorte negle er nok ok, til en samtale som anlægsgartner, men ellers ikke!) 

Spis rigtigt inden samtalen, så du føler dig veltilpas

Går du sukkerkold, eller tynger pastaretten fra frokosten dig, når du står overfor at skal yde dit bedste? Jo, det betyder noget, hvad du spiser inden en jobsamtale. Læs mere her på jobsamtale.dk om hvad du skal spise før samtalen og hvorfor det har betydning.

Vi har samlet alle vores gode råd til dig her: jobsamtale.dk