7 tips til det uimodståelige jobopslag

Få de 7 tips til det umodståelige jobopslag, det betaler sig.

Der bliver som oftest brugt meget tid og mange kræfter på en rekrutteringsproces. Og det med god grund. Der er dog et element, som oftest bliver behandlet ret lemfældigt. Nemlig selve jobopslaget. Udformningen af et jobopslag kan for eksempel ske, ved at lederen, som skal ansætte en ny medarbejder, lister alle de krav som kandidaten skal opfylde. Det bliver så kopieret ind i en standardskabelon for organisationens jobopslag. Sådan, så er det opslag klar til at blive sat op på hjemmesiden, postet på LinkedIn mv. Er man så heldig at arbejde for en organisation med et attraktivt brand, og har en stilling, hvor der er et stort antal kandidater, så skal det såmænd også nok virke. Men er kandidatfeltet mere smalt.

Her er de 7 tips til at lave et uimodståeligt jobopslag.

1. Vær præcis i din overskrift – gem kreativiteten til brødteksten

Hold dig til præcise stillingsbetegnelser i overskriften. Hvis en ansøger ikke kan genkende sig selv i overskriften, så bliver resten af opslaget heller ikke læst. Hold dig derfor fra jeres egne kreative eller uigennemsigtige stillingsbetegnelser. Syretesten er altid at prøve at søge om, der er andre jobannoncer på nettet med den samme stillingsbetegnelse. Er der ikke det, så er det en ommer.

2. Sælg din organisation og jobbet

Hvorfor er det spændende at være en del af jeres team? Det er ikke altid lige let at definere, hvis man har været i en virksomhed i mange år, men prøv at spørge et par kollegaer – og især dem som ikke har været der så længe – hvad det er, de sætter pris på. Hvad er jeres særlige udfordringer, som gør hverdagen spændende? Ellers få input fra nogen udefra, som ikke er præget af hverdagens bøvl.

3. Beskriv jeres rollemodel i stedet for en traditionel jobbeskrivelse

Og det må gerne være med et glimt i øjet: ’Vores topudviklere elsker at kode i .NET. De er på ’the bleeding edge’ og taler kun om teknologi medmindre Rammstein kommer til byen med Volbeat som opvarmning’. Om det er tilfældet kan du i øvrigt se her: http://www.rammstein.de/de.

4. Giv et indtryk af jeres kultur

Jo bedre du er til at afspejle organisationens kultur i jobannoncen, desto større er chancen for at tiltrække de kandidater som er et godt match. Husk at kulturen kan være forskellig fra afdeling til afdeling og i øvrigt ændre sig lidt fra år til år, så pas igen på med ’copy/paste’. ’Vores virksomhed blev stiftet i 1999 og vi er førende indenfor vores marked. Vores fire værdier er….’. Spændende, ikke sandt? Hvad med: ’Vi ændrer den måde vores kunder tænker IT-sikkerhed på, og vi går hele vejen for at sikre, at projekterne bliver en succes. Vi sidder i et åbent kontorlandskab, fordi vi er afhængige af hinandens hjælp. Vi slår vores internationale konkurrenter, fordi vi er bedre til at arbejde sammen, er mere kreative og fordi vi VIL vinde.’ Vil du gerne fremhæve de bløde værdier, så er der også mange muligheder: ’Din chef kommer du ikke til at møde det første år, da han er på barsel’.

5. Hvordan gør kandidaten en forskel

Motiverede kandidater vil gerne gøre en forskel i et nyt job. Prøv at være konkret med de resultater I forventer og de udfordringer man møder: ’Du får ansvaret for 5 sælgere, og I skal sammen øge vores salg med minimum 10% det første år. Der er mere end 100 ting du skal træffe beslutninger om hver dag, så du skal være hurtig på aftrækkeren. Du skal være god til at motivere og argumentere i et miljø, hvor der altid er mindst én som er uenig med dig’.

6. Fortæl hvad der er værst

Mange foretrækker at gemme de lidt mindre spændende opgaver i et job til samtalen eller skriver dem nederst i den lange liste af krav til kandidaten. Det kan også give god mening, men vil du virkelig skille dig ud så list et par af de mindre fede ting ved jobbet under overskriften: ’Det værste ved jobbet er:’ Søger du en senior arkitekt til din coole opstartsvirksomhed er det måske opgaver med 1st line support der trækker ned. Og søger du den samme rolle til den lidt mere etablerede organisation med udsigt over havnefronten, er det måske den detaljerede tidsregistrering i SAP, der ikke er så fedt. Og tro os, her kan du sagtens få input fra dine gode kollegaer.

7. Lav et mobilvenligt format

Der er en stor chance for at dit opslag bliver set på en eller anden mobil device så sørg for at dit format passer til det.
Har du selv flere tips, eller har du brug for inspiration til dit næste jobopslag, så tag fat i os.