10 gode råd til MUS-samtalen

– Sådan hjælper du din leder med at hjælpe dig

Få det maksimale ud af din MUS

Der er mange forskellige holdninger til MUS samtaler. Alexander Kjerulf fra vores gode ’room mates’ i Arbejdsglæde.nu lægger ikke fingrene imellem, når han skriver, at ’MUS-samtalen er spild af tid’: Død over musen.

Andre har den holdning, at det at sige ’NEJ’ til MUS er det samme som at sige nej til nytårsaften.

Som leder har jeg nu sjældent følt, at MUS var et festfyrværkeri med champagne og sjove hatte. Det har nærmere været som juleaften med svigerfamilien og en grådig børneflok: Det skal helst overstås uden alt for mange konflikter. Man vil egentlig blot gerne have medarbejderen til at fortsætte ad samme spor og acceptere den symbolske lønstigning.

Som medarbejder er det dog sjældent noget, du direkte får at vide. Du må selv regne det ud, når dine forslag og ønsker bliver mødt med tøven, passivitet eller direkte afslag.

En MUS-samtale ikke er et møde mellem ligeværdige parter. Selvom du har et godt forhold til din leder, så er der et klart magtforhold og en klar forskel i interesser. Du tænker på dig selv, og din leder tænker på virksomheden OG sig selv (og ikke nødvendigvis i den rækkefølge).

Men som med alle andre møder så stiger kvaliteten af MUS-samtalen, når du forbereder dig grundigt, og gør dig klart hvilket udbytte du gerne vil have.

Da jeg på en MUS-samtale bad om at få min arbejdsgiver til at betale for en E-MBA-uddannelse, var jeg klar over, at jeg nok ikke havde en vindersag. Rigtig mange MBA-studerende skifter job under eller lige efter studiet, så umiddelbart er virksomhedens penge spildt. Jeg havde derfor forberedt mig på at vise, hvordan jeg allerede under studiet kunne bidrage mere til min virksomhed. Derudover gjorde jeg det klart, at jeg ultimativt ville betale for uddannelsen selv, så der ikke var tvivl om min motivation. Min ’fall back’ plan var en bruttolønsordning, hvor virksomheden betalte, men trak mig i løn før skat. Jeg vidste, at min chef ikke kunne afgøre det, men at hun naturligvis kunne være en stor hjælp, så jeg havde forberedt et ’argumentations kit’. Kompromiset blev, at virksomheden betalte, jeg ikke steg i løn i 2 år, og at jeg skulle betale tilbage, hvis jeg selv sagde op inden for tre år.

Hvis du har større udviklingsønsker, så kan det være en god ide at ’plante’ dem inden selve samtalen. Det kalder man også for den ’psykoprofylaktiske metode’. Egentlig er det en metode inden for fødselsforberedelse, der indstiller den kommende mor på stor smerte. Ved at forberede sindet på at smerten kommer, så kan man (efter sigende) gøre den mindre. En IT-chef fortalte mig engang om, hvordan han med stor succes anvendte metoden, når han skulle forberede sin styregruppe på store og gentagne budgetoverskridelser i et SAP-projekt. Du kan jo f.eks. skrive en mail til din chef om, at du glæder dig til MUS-samtalen, og at du gerne vil tale om, hvordan du kvalificerer dig til en ny rolle. Alt andet lige, giver det din chef og dig muligheden for at få en bedre dialog.

Første del af MUS-samtalen er som regel en evaluering af det forgangne år. Du bliver dog sjældent belønnet for din historiske indsats eller din evne til at ’leve op til virksomhedens værdier’. Dine udviklingsmuligheder og din nye løn afhænger af den værdi, du kan tilføre virksomheden det kommende år. Det er også derfor din forberedelse skal fokusere på fremtiden og ikke på historien.

Har du brug for et forberedelskesskema, som baserer sig på de 10 råd, så kan du downloade det her:

Download her!

Er det løn som er din førsteprioritet, så kig også her: Sådan forhandler du løn

De 10 gode råd

1. Tænk over, hvad du selv ønsker. Prioritér dine ønsker og formulér dem klart.

For de fleste af os, er det ikke en udfordring at komme i tanke om, hvad vi godt kunne tænke os. Det er blot vigtigt at være helt konkret. Som leder har jeg ofte hørt ønsker om ’uddannelse’, hvor det altid er nemt venligt at bede om, at få mere information om hvilken, hvorfor, og hvad koster det. Og så hører man ofte ikke mere. Jeg har dog også engang fået et ønske om ’en trækkrog på firmabilen, så man kan komme på genbrugspladsen med affald’. På trods af det meget konkrete ønske så blev det dog et nej herfra.

2. Tænk over, hvilke mål din virksomhed, din afdeling, dit team, dit projekt og ikke mindst din leder har.

Har I lige været på Kick Off er det oplagt at referere til de strategier og mål, der sikkert er blevet præsenteret her. Kender du ikke afdelingens/teamets/projektets mål, så er der virkelig grund til at tale med din leder!

3. Forsøg at finde de områder, hvor dine ønsker kan understøtte de andre mål. Pas på det ikke bliver for søgt.

Skal antal og kvalitet af releases øges, så passer dit ønske om et Scrum uddannelse måske godt ind. Skal utilization i jeres konsulentforretning højere op, så er alt fagrelevant uddannelse som kan øge jeres kunders efterspørgsel i spil. Skal I vokse, bliver der brug for flere ledere, og lederuddannelse kan derfor være relevant.

4. Identificér de andre mål din leder har, og som du kan hjælpe med at nå.

Din leder har naturligvis konkrete mål, hun skal opfylde. Men derudover har hun sikkert også personlige ambitioner og ønsker. Hvis du skal kunne hjælpe din leder, så er du nødt til at have et vist kendskab til dem. Forsøg om du ikke kan få en dialog om det. Der vil naturligvis være forskel på, hvor åben en leder vil være om egne ambitioner, men det vil være helt legitimt, at du spørger hende om, hvordan din indsats kan bidrage til at hendes mål bliver opfyldt.

5. Vælg et eller to ønsker, som du gerne vil have opfyldt til gengæld for hjælpen til din leder.

Med mindre du er en high performer/top talent (og din leder er klar over det), så er det sjældent en god ide at præsentere en alt for lang ønskeliste. Du kan godt have sekundære ønsker som du evt. bruger som ’Fall back’, hvis det ikke er muligt at komme igennem med dine topprioriteter. Jeg havde engang en hård lønforhandling med en af mine sælgere. Jeg havde en meget snæver budgetramme, og stigningen i afdelingen var jævnt fordelt med en dejskraber (ikke nødvendigvis et udtryk for god ledelse). Så han kunne ikke få mere i løn, medmindre jeg tog noget fra en anden, og det ville jeg ikke. Det endte med, at han fik en ny titel, da det havde værdi for ham at vise fremdrift på sit CV.

6. Overvej om din leder kan godkende dine ønsker, eller om hun er nødt til at have godkendelse fra sin leder eller endnu længere oppe i organisatioen. Forbered argumenter som hun kan bringe videre, og tænk på hvordan hun bliver din ambassadør.

Din leder har som regel kun et meget begrænset økonomisk råderum, så når du har ønsker, der koster penge, skal hun ofte have det bevilget af sin egen chef eller endda længere oppe i hierarkiet. Alternativt skal hun tage noget fra dine kollegaer. Det er du nødt til at respektere og tage hensyn til. Prøv at få en ’psykologisk kontrakt’ med din leder, ved at få hende til at anerkende, at dine ønsker er relevante/fornuftige og evt. bede hende om ideer til forbedre dine argumenter. Det er naturligvis helt ideelt, hvis du kan få hende til at tro, at dine ønsker nærmest er hendes egen ide.

7. Find alle relevante fakta. Hvis du gerne vil på kursus eller konference, så find prisen, vær skarp på dit faglige udbytte og på hvordan du kan udnytte det for at løse dine (nye) opgaver.

Du vil gerne på en superspændende fagkonference i Las Vegas, men du ved at budgettet er stramt. Find ud af, på hvilke områder du kan få unik viden fra konferencen, og hvordan du kan udnytte den viden, når du kommer hjem. Fokusér ikke bare på dit eget kompetenceløft, men overvej, om en workshop/webinar for kunder eller kollegaer, hvor du fortæller om dine nye viden er relevant. Hvis der er mulighed for at møde potentielle kunder, så argumenter med, at du kan få nye kontakter. Tilbyd evt. din chef at skrive en kort daglig ’summary’ om, hvad du har hørt og hvem du har mødt.

8. Lav en ‘fall-back’ plan, for hvad du vil gøre, hvis du får et nej til dine ønsker.

Du kan ikke komme på kursus, du kan ikke komme på konference, du kan ikke blive certificeret, du kan ikke få mere i løn. Det er ikke relevant, der er ikke råd, der er ikke tid, det må blive næste år, det vil blive taget op senere. Vil du tilbyde at læse op i din fritid, hvis din arbejdsgiver betaler materialerne og certificeringen? Er der en alternativ og billigere konference? Kan mere frihed/fritid kompensere for den manglende lønstigning? Din fall-back plan er derimod ikke at true med at sige op, medmindre du virkelig mener det!

9. Forbered din opfølgning på de aftaler I indgår.

Hos en af mine tidligere chefer var det en fornøjelse at holde MUS-samtale. I hvert fald det første år. Alt var positivt, og mine ønsker om nye arbejdsopgaver og ansvarsområder faldt helt i tråd med hans ideer. Problemet var blot, at det ikke blev realiseret, og året efter så sad vi og talte om nøjagtig det samme igen. Intentionerne var uden tvivl de bedste, men reelt set var han ikke lige så interesseret i at realisere mine ønsker, som jeg var, så derfor burde jeg have været aktiv projektleder og ikke den passive kunde, der bare venter på leverancen. Det betyder ikke, at man straks går i ’combat mode’, men at man sagtens høfligt kan spørge om, hvordan og hvornår og følge op ud fra det.

10. Øv dig i at afslutte i en positiv tone, selvom du ikke får dine ønsker opfyldt. Prøv under alle omstændigheder at få aftalt, at dine ønsker bliver taget op indenfor 3-6 måneder, så du ikke skal vente et helt år.

Sig tak for et godt møde. Spørg din leder, om hun har forslag til, hvordan du kan forbedre dine muligheder og argumenter for at få dine ønsker opfyldt. Spørg hende om hun ikke synes I skal tage dine ønsker op igen om 3 måneder?

Hvad er dine egne erfaringer? Har du flere gode råd? Kan du bruge forberedelsesskemaet?

Forberedelseskemaet, som baserer sig på de 10 råd, kan du downloade det her: Download her!

Skriv til mig på henning@timework.dk.

Henning Therkelsen

Henning Therkelsen

Partner

Telefon: +45  28 97 69 22
E-mail: henning@timework.dk